Het leernetwerkhoogbegaafdheid is voor onderwijsprofessionals binnen OPOZ die werken met kinderen met kenmerken van hoogbegaafdheid. Er vindt 3 keer per schooljaar een bijeenkomst plaatsom themagericht kennis uit te wisselen. Er is ruimte voor vragen en antwoorden, onderzoek en er worden actualiteiten over hoogbegaafdheid gedeeld. De doelen van het volgen van dit leernetwerk zijn:
- Een dekkend aanbod voor leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid te genereren binnen OPOZ;
- Het onderwijs aan leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid stapje voor stapje passend te maken;
- Kennis delen & van elkaar leren;
- Het motiveren van onderwijsprofessionals om de dialoog met elkaar aan te gaan over leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid;
- Het vergroten van kennis en expertise op het gebied van hoogbegaafdheid.
De deelnemers geven input om gezamenlijk de agenda op te stellen. De onderwerpen sluiten aan op de actualiteit. Mogelijke onderwerpen en thema’s rond hoogbegaafdheid zijn:
- (digitale) methoden, materialen& werkvormen;
- De 7 goede gewoonten van Stephen Covey;
- Theorie van Positieve Desintegratie van Dąbrowski;
- Omgaan met embodio’s op school;
- Psychologische flexibiliteit;
- Dubbel bijzondere kinderen;
- Verborgen hoogbegaafdheid;
- Mindset& zelfbeeld hoogbegaafde kinderen;
- Ontwikkelen van executieve functies
- Begeleiden en uitdagen van kinderen met capaciteiten op hoogbegaafd niveau;
- Neurodiversiteit en conceptdenkers.
- Types hoogbegaafde kinderen;
- Verschillende modellen hoogbegaafdheid;
- Identificeren en herkennen van kinderen met capaciteiten op hoogbegaafd niveau;